Campagne 2018 in cijfers

Gemaakt op zaterdag 08 december 2018

Bijna 2 maanden na de gemeenteraadsverkiezingen. Tijd om de balans van de campagne op te maken. De ‘O’ in SOMM staat voor ‘Open’, dus communiceren we in alle openheid over onze campagne naar de verkiezingen van 14 oktober. Hoeveel heeft de campagne gekost? Hoeveel affiches werden gedrukt? Wat met sociale media? Hier onder vind je een beknopt cijferverslag.

Als lokale partij kan SOMM niet rekenen op budgettaire steun van de nationale moederpartij. SOMM haalt haar middelen uit de bijdragen die de SOMM mandatarissen verdienen tijdens de verschillende zittingen. Creatief campagne voeren is dus de boodschap. Daarom hebben we tijdens de campagne ook zoveel mogelijk zelf gedaan. Enkel wat echt werk voor vakmannen is  werd uitbesteed (voornamelijk drukwerk).

De cijfers

De belangrijkste documenten in de campagne waren uiteraard de verkiezingsfolders. We hadden een folder waarin de kandidaten werden voorgesteld en een folder met het SOMM programma. Beide folders werden in een oplage van 3.900 stuks gedrukt. Deze werden stuk voor stuk door SOMM medewerkers bij de Lichterveldenaren thuis gebust.
In totaal werden ook 600 affiches gedrukt. 500 op A3-formaat, 25 grote 2m² affiches voor de borden langs de kant van de weg en 75 persoonlijke affiches met foto. Daarnaast hadden we ook 2.000 flyers om af te geven bij onze huis-aan-huis bezoeken.
Omdat jongeren en 65-plussers elk hun eigen specifieke bezorgdheden hebben, stuurden we 2.450 persoonlijke brieven uit. 650 naar de jongeren die voor het eerst mochten stemmen voor de gemeenteraad en 1.800 naar 65-plussers. Ook deze brieven werden door SOMM medewerkers bezorgd.

Tussen 26 augustus (het startschot van de campagne) en 14 oktober postten we 41 berichten op de SOMM Facebookpagina, waaronder 5 betaalde advertenties. Tijdens die periode groeide het aantal volgers van de Facebookpagina van 284 tot 465.
In diezelfde periode postten we 35 berichten op Instagram, waaronder 4 betaalde advertenties. Het aantal Instagram volgers klokte op 14 oktober af op 193.

Financieel

Het totale kostenplaatje van de campagne bedraagt 2.860 euro. Het grootste deel daarvan ging naar drukwerk: 1.490 euro voor de 2 folders en 410 euro voor de affiches.
Daarnaast betaalden we 450 euro voor gerichte publiciteit. Daarin zitten onder meer de betaalde advertenties op Facebook en Instagram en de persoonlijke brieven naar jongeren en 65-plussers.
Dan blijft nog 510 euro over aan andere kosten. Daarin zitten onder meer de aankoop van de stof voor de zelfgemaakte SOMM totebags, de drukkosten voor deze totebags en de aankoop en drukkosten voor de SOMM T-shirts die te zien waren tijdens Lichtervelde Loopt.

Resultaten

Het resultaat van deze campagne was een sterke groei, zowel in aantal stemmen als procentueel. In totaal kleurden 1.413 Lichterveldenaars binnen de SOMM lijst op 14 oktober. Dat zijn er 471 meer dan in 2012, of een groei van maar liefst 50%. Die 1.413 stemmen vertegenwoordigden 22% van de totale stemmen in Lichtervelde, goed voor 4 zetels in de gemeenteraad. In 2012 waren de SOMM stemmen goed voor 15% of 2 zetels in de gemeenteraad.

Bedankt

Dan rest er ons nu alleen nog iedereen te bedanken die meegeholpen heeft om dit resultaat te behalen. Vanaf januari zal SOMM met 4 gemeenteraadsleden kritisch maar constructief oppositie voeren om jullie vertrouwen zo goed mogelijk te bekrachtigen.